/Files/images/gramoti_pavlenko/Программа.jpg

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Народне мистецтво багатокольорове і різноманітне. Його створював народ протягом століть своїми руками, розумом, правдою світобачення.

Здавна славилася своїми майстрами українська земля в різні часи, продовжуючи і розвиваючи кращі традиції українського народного мистецтва, прищеплювалась любов до краси у оздобленні вбрання, осель і необхідних в побуті речей. Так поступово створювались осередки плетіння з природного матеріалу: лози, соломи та іншої сировини.

Кожна людина, яка поважає себе, має знати історію, культуру, національні традиції, звичаї та обряди рідного народу, його мистецтво, ремесла. Це насамперед, жниварська обрядова символіка, святкування Великодніх та Різдвяних свят, Масляни, Івана Купала, тощо. Справжній юний майстер повинен працювати над удосконаленням своєї майстерності, над створенням нових композицій, уміло використовувати народні традиції, адже робота з природно-рослинним матеріалом потребує розуміння і знання основ образотворчого мистецтва.

В процесі навчання гуртківців поєднується вивчення теоретичного курсу історії мистецтв України та народознавства, формуються та розвиваються творчі здібності, надаються професійні навички в роботі з природним матеріалом.

Навчаючи вихованців плетінню, педагог залучає їх до ремесла, яке здавна існувало на території нашої країни, і в наші дні соломоплетіння є дуже популярним видом декоративно-ужиткового мистецтва. Постійна робота з природним матеріалом сприяє розвитку логічного мислення, творчості, фантазії, любові до рідної природи, прагнення бережного ставитися до неї.

На заняттях гуртка «Солом’яне диво» вихованці набувають основних навичок та вмінь, починаючи від заготівлі та обробки соломи, підготовки її до плетіння та створення окремих виробів і композицій із солом’яних скульптур.

Метою програми гуртка є формування компетентності особистості в процесі розвитку прикладного мистецтва соломоплетіння, розкриття широкого комплексу дій, спрямованих на виховання навичок у сфері декоративно- прикладного мистецтва, розширення амплітуди образотворчих уявлень, різноманітної палітри прийомів соломоплетіння.

Програма передбачає три рівні навчально-виховного процесу та відповідні їм розділи: пізнання джерел народної творчості, вміння заготовляти та обробляти природний матеріал, види та способи плетіння з соломи, декоративне оформлення соломи.

Для кожного рівня навчання визначено підсумкові показники результативності навчально-виховного процесу (прогнозований результат).

Для здійснення широкого комплексу дій, спрямованих на виховання художньо-естетичної культури, необхідні умови, які повинні забезпечити розвиток навчально-виховного процесу, які полягають у формуванні таких компетентностей:

1. Пізнавальна – ознайомлення з кращими зразками декоративно-ужиткового мистецтва соломоплетіння, основними поняттями витоків народної творчості, відвідування різних екскурсій, музеїв, виставок з пізнавальною метою.

2. Практична - оволодіння навичками заготівлі рослинного матеріалу та догляд за ним, обробки соломи та підготовки її до плетіння, видами, способами плетіння з соломи; ознайомлення з різними прийомами соломоплетіння, різними видами солом’яних виробів: це і кошики, і обереги, і вироби ужиткового призначення, бажання творити власні композиції, а не сліпо копіювати зразки національного декоративно-ужиткового мистецтва.

3. Творча - забезпечує формування фантазії, художнього смаку, уявлення про основні прийоми декоративно-ужиткового мистецтва; прагнення самостійно зробити власний виріб з використанням різноманітних технічних прийомів соломоплетіння.

4. Координуюча - поєднує координування пізнання народної творчості у мистецтві соломоплетіння, аплікації та вмінні пристосовувати ці знання на практиці; привчання дітей до вміння бачити прекрасне, поєднувати індивідуальну та колективну форми роботи.

5. Соціальна - сприяє вихованню громадянської свідомості, національної гідності засобами декоративно-ужиткового мистецтва; взаємодії в колективі, прагнення до створення комфортного доброзичливого клімату; вмінню протистояти негативним явищам соціуму.

Програма розрахована на дітей та підлітків віком від 7 до 20 років.

Навчальні групи формуються за рівнями підготовки з урахуванням року навчання та підготовленості вихованців:

- початковий рівень (1 рік навчання), 7-8 років, наповненість групи 15 учнів;

- основний рівень (від 2 та більше років навчання), 8 – 10 років, наповненість групи 12-15 учнів;

- вищий рівень (від 2 та більше років навчання), наповненість групи 12 - 15 учнів з урахуванням індивідуальних занятть.

Тривалість та обсяги занять на тиждень наступні:

- початковий рівень - заняття групові 4 год.;

- основний рівень - заняття групові 6 год.;

- вищий рівень - заняття групові 6 год.; індивідуальні заняття 2 год.

При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи, як розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація фотоматеріалів та кращих зразків виробів із соломи.

У програмі передбачено індивідуальна робота з вихованцями згідно Положення «Про організацію індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах», затверджено наказом Міністерством освіти і науки України № 654 від 11.08.2004р.

Виконання програми оцінюється за контрольними показниками не тільки для різних рівнів підготовки, але й для розділів і тем занять.

Підсумкові заняття у формі відкритого уроку проходять не рідше 1 разу на півріччя. Програма є орієнтованою. Керівник колективу може вносити зміни та доповнення у її зміст і в розподіл годин за темами, плануючи свою роботу відповідно до умов.

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

Перший рік навчання

Тематичний план

№ п/п Розділ, теми заняття Кількість годин
Усього Теоретичні заняття Практичні заняття
1. Вступне заняття 2 2 -
2. Подорож у далеке минуле. Відвідування музеїв. 10 - 10
3. Мандрівка до природи. Заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним. Обробка соломи та підготовка до плетіння. 10 10 -
4. Види і способи плетіння з соломи 40 4 36
5. Аплікація,інкрустація 36 6 30
6. Обрядова символіка до Різдва та Великодня 30 4 26
7. Екскурсії, свята, виставки, конкурси 14 - 14
8. Підсумкове заняття 2 - 2
Разом 144 30 114

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 години).

Ознайомлення з програмою та розкладом роботи гуртка. Правила поведінки в колективі, загальні правила техніки безпеки в кабінеті, де проходять заняття, з інструментами, знання правил дорожнього руху. Організаційні питання.

Ужитково-прикладне мистецтво у житті людини. Розкриття уявлення про народне мистецтво соломоплетіння, як складової частини духовної культури українського народу.

2. Подорож у далеке минуле. Відвідування музеїв ужитково-прикладного мистецтва (10 годин).

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА (до п.2, 10 годин)

- використання соломи наших предків у побуті: покривання дахів, годівля і оздоблення місця для тварин, виготовлення одягу, взуття, постілі, кошиків, капелюхів, рогожі, колиски, ємкості, іграшок для дітей, оздоблення рамок, божниць, картин, використовування при будівництві хат та в народній медицині;

- ознайомлення з історією плетіння, обрядами і звичаями, що складали важливу сферу духовної культури наших предків;

- традиції селянського соломоплетіння, символіка соломи, обрядові традиції та традиції дійств із соломою;

- ознайомлення учнів з матеріалами пристосування для плетіння, видами солом’яних виробів;

- показ соломи різних злаків, інструментів і пристосування їх у роботі з соломою;

- характеристика сучасного стану плетіння з соломи;

- демонстрація стародавніх виробів із соломи, виробів, виконаних в різних техніках плетіння;

- призначення виробів із соломи в побуті давніх часів та в сучасності;

- плетені вироби в ілюстрації книг, альбомів;

- відвідування музеїв: ім. Гончара, історії та побуту України в Пирогово, музею декоративно – прикладного мистецтва на території Києво-Печерської лаври;

- жниварська обрядовість;

- обряди і звичаї з використанням соломи;

- ознайомлення з обрядами і звичаями, народним календарем, виховання зацікавленості до історії наших предків;

- знайомство з обрядовими атрибутами, які використовувались в Україні під час жнив, Різдвяних та Великодніх свят, Масляниці, Івана Купала, Колодія, Маковія, Спаса;

- обряди і звичаї як складова частина у сфері духовної культури землеробських народів, формуванні народної творчості: словесній, образотворчій;

- розповідь про символічне значення різних тварин та птахів;

3. Мандрівка до природи. Заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним. Обробка соломи та підготовка до плетіння (10 годин).

ТЕОРЕТИЧНА РОБОТИ ( до п.3, 10 годин).

- звернення уваги дітей на різноманітність рослинного світу, підкреслення значення рослин, особливо злаків, для народного господарства;

- привернення уваги до охорони довкілля, бережливого ставлення до природи, навчання бачити прекрасне та цінувати його;

- розповідь про жнива, заготівлю соломи, обмолочування колосків;

- обробка соломи (видалення вузликів, очищення від листя, сортування соломи по довжині і товщині);

- прищеплювання навиків акуратного ставлення до природних багатств;

- ознайомлення учнів з термінами заготівлі, сортування та зберігання соломи;

- надання учням теоретичних і практичних знань щодо обробки сировини
(вибілювання, фарбування, нарізання на смужки, закручування соломи в ниточки;

- навчання учнів готувати солому для плетіння (очищення соломи, підбір, замочування).

4.Види і способи плетіння із соломи.

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п. 4, 40 годин).

- прищеплення учням зацікавленості до роботи з соломою, навчання бачити красу природного матеріалу, виховування художнього смаку;

- показ зразків плетінок, виконаних різними способами ;

- навчання працювати з ножицями, ножами, голками, дощечками, лінійками, прасками;

- розповідь з практичним показом підготовки соломи для прямого плетіння (відбір, замочування, розщеплення, розгладжування соломи), обрізування по ширині стрічки;

- навчання гуртківців виплітати способом прямого переплетіння, вміти застосовувати його у певних виробах, підкреслюючи красу природного матеріалу;

- використання паперу, клею, скріпок, ниток, голок у роботі з соломою;

- розповідь про плетіння як основоположника ткацтва;

- виховання вміння побачити особливі властивості соломи при певному напрямку світла: вертикальні соломини сприймаються оком світлими, а горизонтальні – темними, при зміні освітлення – навпаки;

- кріплення повздовж стрічок до паперу, переплетіння поперечними стрічками через одну;

- плескате плетіння – основа виготовлення прошивних виробів;

- надання учням основ про прошивні вироби з плескатих плетінок;

- навчання вплітанню плетінок з 4, 5, 7 соломин для подальшого застосування у прошивних виробах;

- виховання акуратності, ретельності у роботі з соломою, прагнення дотримуватись правильних вимог під час нарощування соломки при виплетені стрічки;

- групове та індивідуальне навчання техніки вплітання плескатих стрічок і нарощування соломи;

- навчання техніці вплітання плескатої стрічки з 3-7 соломин, об’ємної плетінки «гармошки» та застосування їх в оздобленні солом’яних іграшок;

- техніка прасування плетінки;

- зшивання кошиків та брилів напівсферичної форми;

- спіральне плетіння з соломи.

5. Аплікація та інкрустація з соломи.

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА (до п.5, 36 годин).

- розповідь про аплікацію з соломи, показ виробів з аплікацією;

- навчання робити аплікацію виробів із соломи;

- розповідь про інкрустацію з соломи, показ виробів з інкрустацією;

- навчання робити вироби з інкрустацією.

6.Обрядова символіка до Різдва та Великодня

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п.6, 30 години)

- ознайомлення учнів з Різдвяною та Пасхальною символікою;

- навчання гуртківців використовувати теоретичні знання та практичні навики при оформленні виробів з соломи до свят (інкрустації);

- навчання учнів користуватися ножицями, ножами, різцями, соломою, праскою, клеєм, олівцями, лінійками, лезами в оформленні виробів аплікаціями та інкрустацією;

- показ зразків для роботи в цьому напрямку;

- розповідь учням про свято Великодня або свято Пасхи;

- крашанка як символ народження весняного сонця;

- розповідь про легенди та повір’я;

- використання плетінок різних видів;

- складання малюнків за бажанням дітей;

- малюнки рослинного походження;

- використання кольорової соломи;

- аплікації з різних кольорів, відтинків;

- кошики для пасхальних яєць;

- підставка під пасхальні яйця: виконання з круглої соломи, наклеювання на картон, художнє оформлення верха.

7.Екскурсії, свята, виставки, конкурси

ПРАКТИЧНА РОБОТА (до п. 7, 14 годин).

- виховання глибокої зацікавленості до української мистецької спадщини, шанобливого ставлення до надбань українського народу;

- ознайомлення з культурою, побутом, народними традиціями, обрядами і звичаями регіонів України;

- ознайомлення учнів з плетеними виробами, що виконанні в техніці, притаманній нашому регіону, місцевими народними майстрами України;

- участь у етнографічних ярмарках краєзнавчого музею міста;

- участь у роботі майстер-класів у музеях ім. Гончара, Українському державному музею народної архітектури та побуту в с. Пирогово.

- виготовлення сувенірів у традиційному народному стилі;

- бесіди з народознавства про сучасне і минуле нашого народу, його культурно-історичні традиції, звичаї обряди.

8.Підсумкове заняття (2 години).

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

- історію української мистецької спадщини: побут, народні традиції, обряди і звичаї;

- основи різних технік соломоплетіння;

- інструменти для аплікації, інкрустації, соломоплетіння;

- правила техніки безпеки в процесі роботи з різними техніками соломоплетіння.

Учні повинні вміти:

- обережно користуватися інструментами для аплікації, інкрустації, соломоплетіння;

- виконувати нескладні операції з техніки соломоплетіння :

- виготовляти різні вироби з соломи за зразками, враховуючи початковий рівень вихованців;

- брати участь у виставках декоративно-прикладного мистецтва ЦДЮТ.

ОСНОВНИЙ РІВЕНЬ, ПЕРШИЙ-ДРУГИЙ РІК НАВЧАННЯ

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

п\п Розділ теми Кількість годин
Усього Теоретичні заняття Практичні заняття
1. 1 Вступне заняття 2 2 -
2. Заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним. Обробка соломи та підготовка до плетіння 20 - 20
3. 2 Народна іграшка 40 6 34
4. 3 Готуємось до різдвяних та великодніх свят 60 6 54
5. 4 Плетіння з соломи та декоративне оформлення виробів 70 10 60
6. 5 Екскурсії, свята, виставки, конкурси 22 - 22
7. 6 Підсумкове заняття 2 - 2
7 Разом 216 24 192

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття ( 2 години).

Ознайомлення з програмою та розкладом роботи гуртка. Правила поведінки в колективі, загальні правила техніки безпеки праці. Організаційні питання.

2. Заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним. Обробка соломи та підготовка до плетіння (20 годин).

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п.2, 20 годин).

- звернення уваги дітей на різноманітність рослинного світу, підкреслення значення рослин, особливо злаків, для народного господарства;

- привернення уваги до охорони довкілля, бережливого ставлення до природи, навчання бачити прекрасне та цінувати його;

- розповідь про жнива, заготівлю соломи, обмолочування колосків;

- обробка соломи (видалення вузликів, очищення від листя, сортування соломи по довжині і товщині);

- прищеплювання навиків акуратного ставлення до природних багатств;

- ознайомлення учнів з термінами заготівлі, сортування та зберігання соломи;

- надання учням теоретичних і практичних знань щодо обробки сировини
(вибілювання, фарбування, нарізання на смужки, закручування соломи в ниточки;

- навчання учнів готувати солому для плетіння (очищення соломи, підбір, замочування).

3. Народна іграшка.

ТЕОРЕТИЧНО –ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п.3, 40 годин)

- доведення учням, що солома - прекрасний пластичний матеріал для декоративної скульптури та іграшок;

- визначення природних властивостей соломи;

- створення бажаних художніх виробів;

- розвиток у вихованців просторового уявлення, відчуття об’єму, пропорційних співвідношень виробів, вміння бачити і передавати характерні особливості зображуваного;

- вміння використовувати певні матеріали і інструменти: замочену солому, нитки, дріт, голки;

- демонстрування ілюстрацій солом’яних скульптур, виготовлених дітьми за попередні роки;

- розповідь про народну іграшку, як про забаву не тільки для дітей але й і дорослих;

- показ педагогом основних прийомів створення каркаса і його використання;

- ляльковий одяг - народний костюм, варіанти виготовлення ляльок;

- використання оздоблення (плетінки з соломи);

- народні обряди, пов’язані з солом’яною іграшкою;

- атрибути до різдвяного столу: солом’яні фігурки півня, голуба, кози;

- солом’яний кінь, як символ весільного обряду;

4. Готуємось до різдвяних та великодніх свят.

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА (60 годин)

- ознайомлення учнів з новорічною та різдвяною символікою (різдвяні павуки, дідухи, водохрещенські хрести);

- запровадження уроків народознавства, історії рідного краю, народу, роду;

- навчання володіти секретами виготовлення солом’яних павуків, підкреслення їх легкості, невагомості і особливості плетіння інтер’єрних підвісок-«павуків»;

- спонукання учнів до виготовлення павуків за власними проектами;

- варіанти форм павуків та їх художнього декоративного оформлення;

- використання матеріалів та інструментів для роботи з соломою;

- розповідь про традиційну українську символіку на Різдвяні свята - створення із соломи дідуха (внесення у святковий вечір, ставлення на покуті і винесення після святкування Нового року на Водохреща: вершини, кропильця, ангелів, коників, сонечка, зірочки, маски);

- солом’яні хрести, їх значення;

- геометрія графічного малюнку розташування під стелею;

- виготовлення дідухів в різних варіантах, солом’яних водохрещанських хрестів;

- розповідь учням про свято Великодня або свято Пасхи (легенди та повір’я);

- крашанка як символ народження весняного сонця;

- використання плетінок різних видів для обрядової символіки;

5. Плетіння з соломи та декоративне оформлення виробів;

ТЕОРЕТИЧНО- ПРАКТИЧНА РОБОТА (до п. 5, 70 годин):

- надання учням уяви про те, що вироби з соломи будуть більш привабливими й образними, якщо їх оздобити накладними деталями, сплетеними з соломи (ланцюжок з двох соломин, намисто, плетінка - гармошка, квадрат, зубчатка тощо);

- навчання виплітати і викладати оздоблювальні плетінки на готові вироби, користуючись шиттям;

- використовуючи попередній досвід плетіння виготовлення об’ємних іграшок, виробів, тощо;

- виготовлення конкурсних робіт у традиційному народному стилі;

- використання матеріалів та інструментів для виготовлення солом’яних скульптур.

6. Екскурсії, свята, конкурси, виставки.

ТЕОРЕТИЧНО- ПРАКТИЧНА РОБОТА( до п.5, 22 години)

- виховання глибокої зацікавленості до української мистецької спадщини, бесіди з народознавства про сучасне і минуле нашого народу, його культурно-історичні традиції, звичаї та обряди;

- участь в конкурсах, виставках, організації майстер-класів у музеї Гончара, музеї Архітектури та побуту України (с.Пирогово);

- створення ескізів за музейними експонатами;

7. Підсумкове заняття (2 години)

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

- історію української спадщини: побут, народні традиції, обряди і звичаї;

- основи різних технік соломоплетіння;

- інструменти для соломоплетіння;

- правила з техніки безпеки життєдіяльності учнів в процесі роботи з інструментами.

Учні повинні вміти:

- обережно користуватися інструментами для соломоплетіння;

- виконувати складні операції з техніки соломоплетіння: інкрустацію, декоративне оформлення виробів та інше;

- виготовляти різні вироби з соломи за зразками, враховуючи основний рівень вихованців.

ВИЩИЙ РІВЕНЬ, ДРУГИЙ-ТРЕТІЙ РІК НАВЧАННЯ

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п Розділ, тема занять Кількість годин
Усього Теоретичні заняття Практичні заняття
1 Вступне заняття 2 2 -
2 Сучасні зразки соломоплетіння 80 10 70
3 Скульптурні композиції на вільну тему 100 10 90
5 Скульптурні композиції до народних свят 98 10 88
6 Екскурсії, виставки, конкурси 30 - 30
7 Підсумкове заняття 4 - 4
8 Разом 314 32 282

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття ( 2 години).

Ознайомлення з програмою та розкладом роботи гуртка. Правила поведінки в колективі, загальні правила техніки безпеки праці. Організаційні питання.

2. Сучасні зразки соломо плетіння.

ТЕОРЕТИЧНО–ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п.2, 80 годин)

- ознайомлення вихованців із сучасними зразками виробів із соломи;

- виготовлення виробів з плетених стрічок (для сучасного інтер’єру);

- показ нових прийомів роботи з соломою;

- виготовлення власних ескізів прошивних виробів;

- виготовлення виробів в техніці об’ємного спірального або зубчатого плетіння;

- виконання робіт техніці прямого плетіння і зшивання плескатих плетінок;

- індивідуальні заняття.

3. Скульптурні композиції з соломи на вільну тему

ТЕОРЕТИЧНО- ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п 3, 100 годин)

- виконання технічного малюнку і згідно з ним виготовлення композицій з соломи (аплікацій, плетених виробів, прикраси тощо);

- підготовка інструментів та матеріалів для подальшого створення виробів, композиції, тощо;

- індивідуальні заняття.

4. Скульптурні композиції до народних свят

ТЕОРЕТИЧНО- ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п 4, 98 годин)

- використовуючи попередній досвід соломоплетіння, вихованці удосконалюють професійні навички у виконанні власних виробів ( п. 4 основний рівень.

5 . Екскурсії, виставки, конкурси (30 годин).

ТЕОРЕТИЧНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА ( до п.5, 20 годин)

- участь вихованців в організації майтер-класів за різною тематикою;

- виготовлення виробів у традиційному народному стилі;

- участь вихованців у ярмарках, виставках, фестивалях, конкурсах.

6. Підсумкове заняття до п 6, 4 години).

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні повинні знати:

- історію національного декоративно-ужиткового мистецтва;

- правила заготівлі, обробки і підготовки соломи до плетіння;

- правила збереження соломи;

- техніки соломоплетіння: просте плетіння (2-4 соломини), кругле плетіння, віте плетіння, аплікацію, інкрустацію, солом’яну скульптуру, декоративне оформлення виробів із соломи та інше;

- інструменти для соломоплетіння;

- правила з техніки безпеки в процесі роботи з різними техніками соломоплетіння.

Учні повинні вміти:

- обережно користуватися інструментами для соломоплетіння;

- виконувати більш складні операції з техніки соломоплетіння;

- зробити ескіз та виконати солом’яну скульптуру за ескізом;

- виготовляти колективні роботи (декоративних павуки, дідухи, птахи та інші вироби).

- власноруч виготовляти вироби на високому технічному та художньому рівні.

БІБЛІОГРАФІЯ

1.Народні промисли Закарпаття. Ужгород. Карпати, 1989.

2.Народні художні промисли. УРСР. Довідник. К., 1989.

3.Народознавство в школі. К.,1990.

4. Плетение. Степные просторы, №1-7, 1991.

5. Барадулин В.Н. Сельскому учителю о народних промислах. Пособие для учителей.М.,1979.

8. Блинов Г.Ю. Соломенные грушки. Приложение к журналу «Юный техник», №10, 1969.

7. Бобришев К.В. Секреты народного ремесла. Полтава,1994.

8. Гура Л.Е., Жогель Л.Є. Прикрась свій дім. К.,1998.

9. Лобачевсская О.А., Кузнецова Н.М. Возьми простую соломку. Минск. Полымя,1988.

10. Шкут Н.Н. Белорусские художественные промыслы. Минск., Наука и техника, 1965.

11. Федотов Г.Я. Из обычной соломы. Сельская новь.,№3,1986.

12. Чесноков Л.А. В мире увлечений. К..1986

13. Федотов Г.Я. Из соломы, травы и камыша. Сделай сам, №3, 1992.

Додаток №1

КЕРІВНИКУ ГУРТКА

1. Велика увага приділяється індивідуальній роботі з кожним гуртківцем на початковому рівні опанування технікою соломоплетіння.

2. Розвиток художньо-творчого потенціалу особистості залежить від врахування вікових, індивідуальних, національних та культурних особливостей, а також традицій краю.

3.Традиції нашого краю пов’язані з глибокими коріннями народної творчості, проникнення національним духом, яке проростає в зразках національного декоративно-ужиткового мистецтва.

4.Єфективність занять залежить від зацікавленості гуртківців художньою працею, емоційного задоволення, яке отримують діти під час занять.

5. Відвідування виставок, музеїв, участь у етнографічних ярмарках, фестивалях, організація виставок власних творчих робіт, майстер-класів у музеях, школах по запрошенню розкриває творчі горизонти молодих дарувань.

Кiлькiсть переглядiв: 1815

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.