ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Дитяча хореографічна творчість є органічним елементом різних видів мистецтва в сфері позашкільної освіти. Творчий процес в хореографії сприяє розвиткові у дітей мислення, уяви, спостерегливості, активності, позитивних емоцій, а також спеціальних фізичних здібностей, через те творчість у хореографічній діяльності має бути невід’ємним компонентом кожного уроку хореографії. Особливо важливо не пропустити особливий період – дошкільний і молодший вік. Урок хореографії – складне цілісне утворення, в якому нерозривно пов’язані різні компоненти методичної роботи: розвиток фізичних здібностей, хореографія, музичний супровод, акторська майстерність.

Хореографія – один з найбільш масових видів художньої творчості, із позиції естетичного, духовного впливу на особистість дитини. Також, танець є оздоровчим аспектом з позиції функціональних можливостей організму, розвитком дітей дошкільного, молодшего та підліткового віку. Обсяг засобів педагогічного впливу в хореографії в значній мірі формує фізичний, естетичний та психічний стан дитини, покращує функціональні й психічні можливості організму, рівень здоров’я, працездатність, єстетику взаємовідносин із навколишним середовищем.

Програма хореографічного гуртка «Дніпряночка» розглядає головні напрями його діяльності: різносторонній підхід (фізичний розвиток, вміння розкрити пізнавальний аспект хореографічного мистецтва, донести художньо-естетичну суть, ігрові методи реалізації програми), розвиток динамічності (від загальнопринятих підходів в хореографії до створення ексклюзивних прийомів), ансамблевий характер діяльності, який передбачає формування професійного та соціально-психологічного спілкування у різновіковому колективі.

У галузі позашкільної освіти нова орієнтація навчально-виховного процесу має бути спрямована на підготовку молодого покоління, що володіє хореографічною культурою, загальною культурою, розкриває творчий потенціал особистості.

Програма розрахована на дітей, учнівської молоді віком від 5 до 18 років.

Прийом у колектив відбувається не на конкурсній основі- дитині достатньо мати бажання танцювати, а також музично-рухові здібності.

Знайомство з дітьми віком 5-7 років проводиться методами співбесіди (виявлення мотивів вибору та характеру інтересу до занять у гурткі), виявлення танцювальних здібностей (пластики, гнучкості), виявлення музичних здібностей (музичного слуху, музичної пам’яті), рухове тестування (виявлення наявності почуття ритму, координації рухів, рухової пам’яті).

Навчальні групи формуються за рівнями підготовки з урахуванням року навчання та підготовленності вихованців: початковий рівень (1 рік навчання), вік 5-7 років, наповненність групи 15-20 учнів; основний рівень (від 2 і більше років навчання), вік 8-15 років, наповненність групи 15-20 учнів; вищий рівень (від 2 і більше років навчання),вік 16-18 років, наповненність групи 15-20 учнів. До цього рівня навчання входять й індивідуальні заняття. Тривалість та обсяги занять (на тиждень) наступні: година занять у групах для дітей віком 5-6 років становить – 35 хвилин, для дітей віком 7-15 років – 45 хвилин.

Початковий рівень: хореографічні заняття групові – 6 годин, партерна гімнастика – 3 години.

Основний рівень: хореографічні заняття групові – 4 години, партерна гімнастика – 3 години, концертна діяльність – 2 години.

Вищий рівень: хореографія – 4 години, партерна гімнастика – 3 години, концертна діяльність – 3 години.

На всіх рівнях навчання щотижня передбачено по 1 годині індивідуальних занять з хореографії.

При викладанні теоретичного матеріалу використовуються такі методи роботи як розповідь, пояснення, бесіда, показ відео та інших наочних матеріалів тощо.

Для естетичного виховання учнів і розширення їхнього світогляду велике значення мають відвідування концертів, участь у різних фестивалях і конкурсах, зустрічі з професійними виконавцями танцю, а також бесіди загальноосвітнього характеру.

Форми організації занять: індивідуальні та групові. У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно «Положення про організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах», яке затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08. 2004 року, № 651.

Програма створена з урахуванням рекомендацій збірнику «Програми для творчих об’єднань позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів. Художньо-естетичний напрям. Хореографія. «Театр». Уклала М.М. Павлова – Суми. Антей, 2005 р.

Виконання програми оцінюється за контрольними показниками не тільки на різних рівнях підготовки, але й за розділами і темами занять. Контрольні заняття у формі відкритого уроку, репетиції обо концерту проводяться не рідше 1 разу на півріччя.

У запропонованій програмі окреслені вимоги щодо організації навчального процесу. Для більш зручної роботи з програмо її зміст структуровано

У пояснювальній записці зазначено важливість уроків хореографії, окреслена структура та особливості навчального процесу колектива „Дніпряночка”.

У розділі мета, основні завдання хореографічної освіти визначено місце хореографічного мистецтва у вихованні та розвитку учнів.

Розділ рівні підготовленості вихованців містить тематичний план, зміст програми, короткий словник термінів.

Програма має короткі пояснення, які визначають задачі кожного року навчання, а також вказані музичний розмір та музична розкладка по долях такта, які необхідні при розучуванні рухів.

У таблиці орієнтовний перелік обладнання для організації роботи зразкового ансамблю народного танцю „Дніпряночка” викладені необхідні для роботи технічні, методичні та інші засоби навчання.

Розділ орієнтовний репертуар зразкового ансамблю народного танцю „Дніпряночка” включає перелік концертних номерів та відео з програмою ансамблю.

У останньому розділі бібліографія – вміщено перелік рекомендованої навчально-методичної літератури.

Мета хореографічної освіти

Сприяти індивідуальному становленню особистості дитини під впливом цінностей хореографічного мистецтва, у процесі власної мистецько-практичної діяльності, взаємодії з педагогом і дитячим колективом.

Сформувати елементрані основи хореографічної культури.

Збалансувати в дитини фонд її бажань (інтереси, смаки, любов до мистецтва танцю, потреба у репродуктивно-продуктивному танцюванні, у виконанні танців для себе і для іньших тощо) і фонд її можливостей (музично-хореографічні здібності, уявлення про хореографічну діяльність, танцювальні навички, творчі уміння, елементарні знання і поняття щодо мистецтва танцю).

Завдання хореографічної освіти

Виховні завдання:

  • Виховання життєтворчих естетичних морально-етичних, соціально-емоційних вольових засад особистості дитини, позитивних особистісних якостей дітей (працелюбність, самостійність, оптимізм, відповідальність, ініціативність, активність, успішність, музикальність, творчість, самоповага, самооцінка, взаємодопомога тощо), подолання негативних проявів характеру;
  • Виховання ціннісних суджень і естетичних смаків, ставлення до хореографії як джерела позитивних, радісних емоцій, шляхетних почуттів тощо.
  • Виховання здатності сприймати рухи за естетичними еталонами, відчувати естетичну виразність власних рухів (гармонія, краса, стрункість, узгодженість тощо);
  • Виховання бажання красиво виконувати танцювальні рухи, змінювати рухи, застосовувати варіанти танцювального руху у різноманітних життєвих стуаціях;
  • Виховання емоційно-усвідомленного переживання танцювальних рухів, формування ціннісного ставлення до естетично-виразних рухів іншої людини і своїх власних („Як прекрасно бути красивим”, „Я струнка і рухлива”, „Я сильний і спритний” тощо);
  • Виховання сучасних естетичних еталонів щодо свого зовнішнього виду, важливих звичок в особистому житті (здорового і естетично красивого способу життя, прагнення сучасного ідеалу фізичної досконалості тощо).

Освітні завдання:

  • Формування системи уявлень, понять, знань про синкретичну та синтезовану сутність хореографічного мистецтва, емоційно-образну пластику і виразні танцювальні рухи як спеціальну мову хореографічного мистецтва, про естетичний потенціал рухів людини, індивідуально спрямовану користь танців;
  • Набуття дітьми системи танцювальних навичок, а також творчих умінь успішного їх застосування у хореографічній діяльності
  • Створення тезаурусу танцювальних рухів як практичного виконання сукупності рухів у сталому і варіативному вигляді необхідного для вираження своєї активності та індивідуально значущого для становлення особистої культури, статевої ідентифікації
  • Закладання основ танцювальності, правильного виконання танцювальних рухів, емоційно та інтелектуально спрямованого засвоєння елементарної техніки танцювальних рухів і танців, набуття культури рухів;
  • Формування у дітей уміння спілкуватися за допомогою танцювальних рухів (вітатися, прощатися радіти разом, плескаючи в долоні; взаємодіяти у парі й гурті в парно-масових танцювальних фігурах і танцях тощо);
  • Формування мистецької активності і естетичного ставлення до мистецтва танцю, основ сприйняття мистецтва хореографії та художньо практичних навичок танцювального виконавства, виконавскої танцювальної творчості, елементарної хореографічної культури.

Розвивальні завданя:

  • Вироблення у дитини життєрадісного емоційно-вольового стану як домінуючого під час виконання танців і рухів та у щоденному житті, розвиток психічних процесів ( сприймання, мислення, уява, увага, пам’ять тощо)
  • Формування правильної постави (струнка, підтягнута, легка, естетично виразна, індивідуально-комфортна, природна), що проявляється у процесі хореографічних занятьі у повсякденному поводженні дитини;
  • зміцнення сили і рухливості кістково-м’язового апарату, корекція незначних відхиленьу розвитку постави (сколіоз), ступні (плоскостопість), форми ніг (клишоногість);
  • розвиток ритмічності й емоційної виразності й танцювальних рухів, відчуття характеру музики, засобів музичної виразності (темп, динаміка, метр тощо), форми музичного твору (контрастна, малоконтрастна, одночастинна, двочастинна, куплетна тощо) відтворення їх у рухах і вправах, а паралельно – трансляція навичок в індивідуальне особисте життя;
  • формування відчуття і усвідомлення оздоровчо-тренувального ефекту хореографічної діяльностф щодо функціональних вдастивостей дихальної, серцево-судинної, секреторної, нервової систем, кістково-м’язового апарату тощо.
  • Розвиток функціональних властивостей дихальної, серцево-судинної, секреторної, нервової систем, фізичних якостей (спритність, гнучкість, сила, рівновага, координація, орієнтування у просторі, витривалість тощо).

Виховні, освітні, розвивальні завдання вирішуються у процесі навчання дітей хореографії. Сукупність завдань навчання розкривається через зміст хореографічної діяльності дітей.

Програма є орієнтовною. Керівник може вносити зміни та доповнення у її зміст і розподіл годин за темами, плануючи свою роботу відповідно до умов.

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 2391

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.